måndag 2 april 2012

Fin islandshäst till salu - Dimmbrá från Solberg.

Hur vill man ha sin häst?


Det kan man få olika svar på beroende på vem man frågar. Det grundläggande krav jag har är att hästen ska vara lätt att hantera, att den inte ska vara rädd för ljud eller rörelser, att den ska gå fram, att den ska ha respekt för mig och andra människor, att den ska vara snäll i hagen.

Eðall uppfyller alla dessa krav! Till det är han även så cool! Lugn, sansad, snäll, nyfiken. Han bara MÅSTE gå fram till vagnar, fladdrande presenningar och andra saker för att undersöka. Visst, han blev rädd i skogen en dag när 2 eller 3 stora älgar brakade runt.. men han är ju ung!

Hur får man då en sådan häst? -Jag tror att det är som med hundar: bra avelsmaterial och bra uppväxtmiljö! Eðall har dem båda. Jag har fullt förtroende för Åsa Sörlin på Solbergs gård som fött upp och även tränat Eðall under 2011 (han var inriden hösten 2010 av Ingela Kylbrandt). Åsas vision är att föda upp hästar av hög kvalitet och med noggrant utvalt avelsmaterial. Hon har lyckats.

Åsa har flera fina islandshästar till salu. En av dem är Eðalls halvsyster, Dimmbrá. Hon bär på ett mycket speciellt föl, nämligen efter den välkända Prins från Knutshyttan.

Dräktig med Prins från Knutshyttan. Halvsyster till Eðall!

Hon väntar ett kanonfint blup-föl i är.


Dimmbrás bedömning på Strömsholm 2007 med totalpoäng 7.58, 2a kl. Triangelmärk men fungerar för ridning, för den som vill. Dimmbrá har jämna gångarter som är mycket väl separerade, härlig framåtbjudning och mycket bra ridbarhet. Hon är mjuk i kroppen och lätt i handen.

Det här är inget sto man köper för skoj skull, hon är till salu till den som vill satsa på bra avel av islandshästar. Hon är efter Segull frá Skarði - IS1989186760, första hingst i Sverige att bli 1a-klass som femåring. Hon har samma mor som Eðall!

Prins från Knutshyttan hingstfestival 2010

Ryttare Gardar Gislasson

Vem vill inte ha ett föl efter honom? Läs mer om Prins i mitt inlägg:
Ögongodis - Prins från Knutshyttan och andra snyggingar

Dimmbrá säljs för 24 000:-, + levandeföl avgift till hingsthållaren 10 000:- .
Dimmbrá sälja av Solbergs gård, se kontaktuppgifter och mer info: www.solbergsgard.se

-Det här stoet vill jag ha! Men, jag bor ju inte på någon egen gård, jag har inga egna hagar och jag håller på med att starta upp ett företag. Platsen och tiden finns inte. Synd! Drömmarna består: egen gård med egen flock! Vi får se om jag får det uppfyllt.

Ps. Jag är inte kräsen: det skulle räcka med ett litet torp, bara det har gått om hagmark! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar